Matematika jako rukojmí ministrů školství

23.06.2015 21:29

 Komentář k otázce povinné státní maturity z matematiky.

 České školství potřebuje v první řadě stabilitu. Snad nikoho nepřekvapí, že nejlepších výsledků dosáhneme v situaci, kdy necháme učitele učit. S každým předěláváním vizí, základních koncepcí a cílů školství však ubíráme čas učitelům na pedagogickou činnost a také na jejich vlastní sebevzdělávání.

S nástupem nové ministryně školství se znovu otevřela otázka na základní směřování českého školství. Jedním ze sporných bodů se stala povinná maturita z matematiky. Její prosazování přitom bylo nejlepším počinem jinak často a oprávněně kritizovaného Marcela Chládka.

Povinná maturita z matematiky znamená rozhodnutí o tom, jaké chceme školství a co mají umět žáci a studenti. Je opravdu přehnané chtít po maturantech, aby uměli obstojně česky, domluvili se cizím jazykem a orientovali se v nejzákladnějším jazyku, kterým k nám mluví příroda?

Ano, matematika je také jazyk, kterým umíme popsat chování a vlastnosti od elementárních částic až po biologické, ekonomické, ale třeba i společenské subjekty.
Jen díky matematice jsme obklopeni technickými a technologickými vymoženostmi. Právě v matematice žáci rozvíjejí své analytické schopnosti, bez nichž se v profesním, ale i praktickém životě neobejdou.

Statistická čísla jsou navíc na straně matematiky. Česká republika má dnes druhý nejvyšší podíl průmyslu na HDP v Evropské unii (EU). Můžeme opakovaně číst o problémech s tím spojenými, ale také díky průmyslu, závislém na absolventech technických oborů, máme třetí nejnižší nezaměstnanost v EU. A technické obory – to je především matematika!

Povinná maturita z matematiky samozřejmě není samospásné řešení, ale důležitý stabilizační prvek pro náš vzdělávací systém. Na jeho konci jsou studenti připraveni analyzovat a samostatně řešit reálné problémy jak v technických oborech, tak i v těch humanitních. Vsadit raději z ideologických důvodů na první pohled snadnější cestu, kde všichni žáci sice budou mít maturitu, ale ne znalosti matematiky, je obrovský hazard s budoucností České republiky.

Komentář vyšel Pardubickém deníku.