Novela školského zákona

18.01.2017 17:11

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

zákon, který projednáváme, dobře zapadá do konceptu ministerstva školství, podle kterého se školy mají stát jakýmsi administrativním centrem, místo aby učili.

Skutečně, ředitelé ale i učitelé již dnes značnou část týdne tráví administrativou. Učitelé procházejí hlubokou deziluzí. Náplní jejich práce už totiž zdaleka není jen výuka, ale čím dál víc právě administrativa.

Školský zákon, který hovoří o financování škol, tento neradostný trend bohužel dále podporuje. Místo, abychom se vydali cestou jednotného příspěvku na žáka, byrokraté budou dále šermovat různými koeficienty a excelovskými tabulkami, aby zdůvodnili nezdůvodnitelné: že škola A dostane na žáka nižší příspěvek, než škola B. A leckdy jde o rozdíl velice významný.

Přitom nepochybuji o tom, že všechny děti, všichni žáci a všichni studenti jsou si rovni, pokud jde o přístup ke kvalitnímu vzdělání. Jejich rodiče platí daně a mají právo, aby se jejich dětem dostalo stejně kvalitního vzdělání, jako dětem jejich sousedů. Jak odůvodnit, že vzdělání jednoho žáka má zcela jinou hodnotu, než vzdělání jiného?

Často v tomto kontextu slyším argumenty o objektivních nákladech různých druhů škol. Ve skutečnosti je to tak, že cokoliv jde dělat dráž, ale i levněji. Jsem ale přesvědčen, že jediné, co bychom měli zvýhodňovat je kvalita. Tedy školy, kde se zejména učí a ne ty, které mají dobře propracovaný lobbing a dovedou si vydupat vyšší příspěvek na žáka. Splnění tohoto cíle vyžaduje, aby byl celý systém transparentnější a jednodušší.

Dosavadní systém financování určitě není ideální a jistě by vyžadoval zjednodušení. Očekával bych, že se vydáme právě touto cestou, ovšem budeme hlasovat o návrhu, který situaci ještě víc komplikuje, když zavádí další administrativu. Návrh je navíc zmatený a nesrozumitelný. V takovém systému uspějí kovaní byrokraté, nikoliv úspěšní učitelé a ředitelé z praxe.

Domnívám se, že zákony jsou tu také proto, aby usnadňovali dělat to, co je správné a znesnadňovali a trestali to, co je špatné. Bohužel, nová úprava financování škol je další klacek hozený pod nohy učitelům a ředitelům, kteří chtějí především vzdělávat, ne papírovat. Souhlasím s tím, že potřebujeme úpravu změny financování škol. Zjednodušme to, zprůhledněme to. Jedině jednoduchý a transparentní systém umožní dobře fungovat kvalitním školám.

Z těchto důvodů ODS návrh nepodpoří.

Děkuji za pozornost.